090408 (Joakims 19-årsdag!)

Hej!



Till att börja med vill jag be er att inte skicka sms till Joakim på nätterna. Hans telefoner är alltid på och då finns risk att ni stör hans nattsömn. Snälla... Låt Joakim vara ifred på nätterna!

Som ni kommer att förstå när ni läst igenom dagens blogg så kan Joakim också läsa sms från sitt gamla nummer.


Joakims födelsedag... 19 år! Idag har han varit den stora grabben som gjort oss stolta med sina framsteg och den ork han visat!!!


Det Joakim gått igenom idag är imponerande! Att han orkat!!!
Är han inte helt klockren...?

Jag är så livrädd att göra fel... Men jag försöker att lita på mig själv och hur jag uppfattar honom och då kanske det blir rätt... I alla fall ibland...


Personalen, i princip hela styrkan, kom in till Joakim och sjöng för honom i morse. De är helt fantastiska!


Idag är det extra roligt att blogga fast jag är extra trött. Ni förstår när ni läst igenom vad jag skrivit!


Dagens framsteg: (idag blir det många igen...)

Han kan klockan! Jag frågade vad klockan var och då visade han tre fingrar när klockan var 3.


Vid frukost frågade personalen om han var hungrig och då nickade han. Då frågade de om han ville ha sin nya eller gamla rullstol för att komma till matsalen för att äta frukost och då pekade han på bordet han har bredvid sängen... Han ville ha frukost på sängen...

Visst är han go...?

Han har pekat vad han vill förut. Till exempel har jag frågat åt vilket håll han vill gå så har han pekat, om det inte var viktigt för honom så har han lagt handflatan uppåt för att visa att det kvittar...

Han är ju helt klockren!


Hoppas att inte personalen läser detta...

Men i lördags var vi ute på promenad och vi njöt i solen. Vi parkerade utanför i solskenet och vi verkligen njöt av tillvaron och jag tände en cigarett (kanske inte det smartaste men jag och Mia har bestämt oss för att vara som vanliga, utan undantag!).

Joakim visade något tecken med fingrarna för mig och jag fattade först inte vad han menade men jag frågade om det var en snus han behövde och då log han och nickade...

Då frågade jag Joakim om han inte borde sluta med skiten nu när det gått så lång tid sen senaste snusen men då ruskade han på huvudet...

Vi gav honom en snus.

Alltså fatta hur mycket han njöt!!! Det var han värd!!! Han tog snusen och la in den under läppen som om han inte gjort något annat... Den satt som en smäck!

Som den krigare han är!!!


Om han kämpat sig igenom detta, Joakim har lurat döden flera gånger om!!!

Han har verkligen visat vilket jävla (förlåt kraftordet) stål han har för att överleva...

Om han vill ha en snus under vår övervakning, ska han inte få det då?

När det var dags för Joakim att gå upp till avdelningen så sa jag åt grabben att nu är det dags att spotta ur prillan. Då ruskade han på huvudet och log... Sen spottade han ur snusen... Han har humorn kvar!

Idag fick han en ny prilla! Joakim njöt exakt lika mycket idag!!! En födelsedagsprilla!!! Det är krigaren värd!!!

Har man lurat döden så många gånger som han så är en snus inga problem.


En sköterskeelev (som han tycker är snygg...) kom fram till oss när vi satt i matsalen och frågade vad han fått för presenter. Eftersom han inte har något tal så var ju frågan omöjlig att svara på. Det går ju inte att nicka eller ruska på huvudet på en sådan fråga...

Det är jättesvårt att ställa konkreta "Ja-" eller "Nejfrågor"

Vet ni...? Han pekade på sin tröja och på sina byxor. Då frågade hon om han fått det i present. Joakim ruskade på huvudet och pekade på Mia... Han ville att Mia skulle berätta att han fått ett par byxor och en tröja av oss.

Joakim är ju klockren!!!

Han fick en mobiltelefon av många av hans vänner som lagt ihop, en Ericsson W890i.

Det är ju otroligt!


KusinSebbe!!! Du är en klippa!!!

Björnen!!! Du är också en klippa!!!

Jag vet att ni dragit ett extremt stort lass för att få ihop allt!!!

TACK!


Att Joakim fått en ny telefon beror på att då kan de flesta vänner skicka sms till honom.

Att han kan läsa råder inget tvivel om!

Den telefon han har haft på sjukhuset är bunden till Telia men de allra flesta av hans kompisar har Comviq. De vill ju kunna skicka sms till honom gratis...


När morfar kom så frågade morfar om Joakim skulle bjuda på fika. Då ruskade han på huvudet. "Va?" sa morfar. "Får jag inget fika när jag kommer och uppvaktar dig när du fyller år?" Då pekade Joakim på Mia... Det är morsan som fixar fikat, ingen annan!

Är han inte klockren?


Joakim har en kompis i Jönköping som är son till en av mina bästa kompisar. Vi, hela familjen, träffades i Bulgarien för massa år sen (2002) och sen har vi hållit kontakt.

För att göra en MYCKET lång historia kort så har Joakim och (som vi säger...) Limpan (och som hans kompisar säger) Linkan säkert gjort saker tillsammans som vi som föräldrar kanske knappast skulle vara stolta över men jag är säker på att de har haft ruskigt kul tillsammans!

Limpan (det känns bäst för mig...) kör långtradare. Idag ringde han mig och sa att han hade en present till Joakim.

"Okej" tänkte jag.

Limpan sa att presenten är i Västerås... "Okej..." tänkte jag...

Linus kör lastbil och han har bett en kollega som hade en körning till Västerås att ta med sig Joakims present. Tobbe, Linus jobbarkompis, körde presenten hela vägen till Västerås och vi hämtade upp den på Tobbes avlastningsställe.

Det var en GIGANTISKT stor AIK-flagga! GIGANTISK!!! Typ 2 meter gånger 4 meter...

Hur tror ni det känns i ett Hammarbyhjärta?


Tänk att han får presenter ända från Småland...


Vi är så många som älskar Joakim!!!

Pappa och make i en helt underbar familj


Kommentarer
Postat av: CrimsonAnna

Grattis Joakim-vilka kämpar ni är

2009-04-09 @ 10:38:17
URL: http://metalanna.blogspot.com
Postat av: Anonym

Kan inte annat än le när man läser din blogg idag!

2009-04-09 @ 10:47:32
Postat av: Anonym

Grattis Joakim! saknar dig otroligt mycket! har vart i sälen så har inte kunnat skriva något för än nu =/ ni är otroligt starka! Kriga på / Hälsningar från sebbe norge med familj.

2009-04-14 @ 12:28:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0