090420

Hej!

Tjosan... Blev faktiskt förvånad över de starka kommentarerna jag har fått den här gången.


Min mening var absolut inte att kritisera taxi om någon nu trodde det. Det är den enda kommentar jag fäller i den frågan förutom det jag skrev i mina egna kommentarer.


Beträffande kommentaren att det är fler som drabbats av trafikolyckor och andra eländiga saker så vill jag bara säga att under Joakims resa tillbaka till ett normalt liv så har vi träffat otaliga hjältar. Det gäller både de som drabbats och deras anhöriga! Jag håller helt och fullt med dig om att det finns massor med hjältar och krigare därute! Vi har ju träffat otroligt många!


Nog om detta.


Joakim var hemma på permis i helgen och den var helt suverän! Han har njutit så otroligt mycket av att vara hemma.


Dagens framsteg:

Och, det är många som frågat, det var Joakim själv som var ute på MSN i helgen. Han var ute en kort stund och pratade med någon men sen blev det något fel på datorn så det startade om. Då orkade inte Joakim mer.

Men han loggade in på datorn själv (han kom ihåg sitt lösenord), han gjorde i ordning en spellista med musik han ville lyssna på sen loggade han in på MSN.

Bland annat var det en som frågade om han tyckte det var skönt att vara hemma och Joakim svarade (helt själv!!!) "aa som fan !"


Idag har vi varit på sjukhuset och kollat på lite hjälpmedel åt Joakim så han kan få hjälp med att kommunicera.

De hade några alternativ;

En maskin som var ganska stor och klumpig. När han skrev ett ord så kunde maskinen säga ordet. Jag såg på grabben vad han tyckte om den... "Hej" skrev vi och maskinen sa "haej" eller något liknande och Joakim log och ruskade på huvudet...

En maskin var bara ett tangentbord med en display där han kan skriva sina ord och sen visa oss vad han skrivit. En smidig maskin!

En maskin var en helt vanlig bärbar dator.

Gissa vad han valde..?

Den bärbara datorn naturligtvis. Det är ju ett sundhetstecken om något!


Det är ca 2-3 veckors leveranstid på den bärbara datorn så han fick med sig den smidiga maskinen.


För övrigt börjar jag bli helt övertygad om att Joakim är helt klar i huvudet! ÄNTLIGEN kan jag sätta detta på pränt!!!

När vi kom upp till Joakims avdelning så sa jag åt honom att det här var ju perfekt.

"Nu kan ju du skriva svar på mina frågor och så kan du berätta vad som är fel eller vad det är du vill" sa jag åt honom.

Då pekade han på tangentbordet. Mia gav honom det och då skrev han "Aldrig"...

Efter det kom ett garv från honom. Ett mycket brett leende!!! Han har humor!


En sak som fortfarande gör så ont i hjärta, själ, hela mig... När vi skulle åka hem så pekade han och ville ha maskinen. Då skrev han "vill aka me"...

Fatta hur ont det gör att lämna honom då...?


Nog för idag, tår!


Hälsningar

Pappa och make i en helt underbar familj


Kommentarer
Postat av: Anonym

Det verkar som killen är klar och skärpt till tusen, men kommer språket tillbaks eller har det fått sig en törn.

2009-04-20 @ 20:56:13
Postat av: Milla

Man blir ju gråtfärdig när man läser de sista raderna :( Men de e ju definitivt tecken på att han vet va han vill o att han kan kommunisera i sitt huvud iaf. Bara orden som ska komma ur munnen oxå! De klarar han så småningom. Men nu kan han ju "berätta" för er va han vill o känner under tiden via skrift.

2009-04-20 @ 22:30:15
URL: http://www.metrobloggen.se/mytime
Postat av: sanna

Hej! har följt den här bloggen att tag nu och undrar över två saker, är eran son medveten om att det har hänt en olycka, och vad är det som gör att han inte kan prata?

din blogg är väldigt känslosam och man blir lätt rörd, all lycka till er och eran son!!

2009-04-21 @ 15:26:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0