090220

Hej!

Världens goaste Joakim, det är vår Joakim det!


För att försöka förklara hur allvarligt skadad Joakim är så tänkte jag berätta kortfattat hur några av hans kompisar blivit berörda när de träffat honom för första gången.
Det hör till saken att jag har full förståelse för deras reaktioner och det är mycket viktigt att poängtera att deras reaktioner är fullt normala!
Vi har gjort vårt bästa för att förbereda hans kompisar på vad de kommer att möta men det är omöjligt att förstå hur allvarligt skadad han är innan man träffat Joakim.

När man väl träffar Joakim första gången efter olyckan så är det svårt att inse vad man som besökare kommer att möta. Det är först när man träffar Joakim man inser hur svårt skadad han är.

De kompisar som träffat Joakim har reagerat på olika sätt, några med att kräkas, en del har blivit helt kritvita och svimfärdiga, en del har bara suckat och svurit... Några har bara tyckt att det är skönt att vara hos honom.
Ingen reaktion är rätt eller fel!

Men INGEN har ångrat att de besökt honom! De som träffat honom fler gånger har varit glada de andra gångerna för då har de sett vilka framsteg han gör.


Joakim är allvarligt skadad men min övertygelse är att han kommer att komma tillbaka till ett normalt liv!!!


Dagens framsteg:

Det blir flera framsteg idag!


Från tidigare inlägg framgår det med all önskvärd tydlighet att kepsen har en stor del av Joakims tillvaro... Han älskar den och han är rädd om den.


Framsteg 1:

När vi kom till honom idag satt han i rullstolen på sitt rum så vi tog ut honom till dagrummet. Då vände han kepsen själv så han hade skärmen bakåt. Han tyckte tydligen att han ville vara lite cool när han skulle ut bland folk. I vanliga fall har han kepan lite på sniskan men idag vände han som sagt skärmen bakåt... Han ordnade till kepan innan han kom ut i korridoren. Det kan ju finnas snygga brudar där...



Sen hade vi en musikstund idag och lyssnade på Sabaton och Hammerfall. Det märks så tydligt att han älskar musik!!! Han blir lugn, han är väldigt närvarande när han lyssnar på musik, det är svårt att förklara men det är så himla tydligt att han mår bra av sina musikstunder när han får höra rätt musik!

När Joakim har sina musikstunder ligger han i sängen och lyssnar. Idag lade jag kepsen på hans mage och det tog inte lång stund förrän han satte på sig den. Det fixar han själv nu för tiden! Han rätar till den så den sitter rätt (rätt är lika med snyggt...)


Framsteg 2:

Nu kommer en sak som gjorde mig så rörd att jag började gråta. Eftersom jag inte vill gråta inför Joakim så var jag tvungen att försöka hålla mig så gott det gick, tårarna rann ändå, men efter musikstunden gick jag på toaletten och storgrät...

Jag frågade Joakim om jag fick prova kepsen. Han tog kepsen och förde den fram och tillbaka och krånglade. Han använde den till att klia sig i huvudet, han slängde den hit och dit men efter en liten stund så hittade han mitt huvud och satte på mig kepsen... Nu gråter jag igen...

Jag och Mia är 100 % säkra på att det inte var en "lyckträff". För det första så tar det lite tid för honom att förstå vad vi ber honom om och sen tar det lite tid innan han gör det. Jag såg att Joakim verkligen försökte sätta på mig kepsen och gav honom tid att göra det. till slut fixade han det!

Världens goaste Joakim, det är vår Joakim det!!!


Framsteg 3:

Det här steget är stort! Det är självklart för oss men för en som är svårt skallskadad är det här gigantiskt stort!!!

Arbetsterapeuten satte Joakim framför en spegel så han fick titta på sig själv. Då såg han i spegeln att en sköterska stod bakom honom. Vet ni vad han gjorde? Han vände sig om och tittade på henne!

Försök att ta in hur stort det här är! Att begripa att det är en spegel han tittar i och förstår att den person som är bredvid honom i spegelbilden står bakom honom... Otroligt!!!


Vi ÄLSKAR Joakim!!!


Hälsningar

Pappa och make i en helt underbar familj


Kommentarer
Postat av: ANONYM

Jag läser din blogg varje kväll och tycker att du skriver så bra om din son, jag hoppas vid Gud att han fick lika mycket beröm före olyckan, Lycka till med honom.

2009-02-20 @ 21:45:32
Postat av: Helén

Åh vad jag blev glad idag när jag läser om Jockes framsteg... Du ska se att det kommer att ordna sig bara det får ta lite tid men nu har ju Jocke gjort en himmla massa stora framsteg på en jättekort tid. Vi tänker på er och tycker att ni alla gör ett fantastiskt jobb för Joakim... Kämpa kramar från oss

2009-02-20 @ 22:01:59
Postat av: Angelica Johansson

heej! jag har läst din blogg sen du börja skriva om Joakim. jag gråter lika mycket varje gång, jag vill så hemskt mycket att han kommer tillbaks till sitt rätta ja. Jag vet inte om du vet vem jag är men vi har träffats i herrfallet och har varit hemma oss er några gånger me Joakim.

Jag önskar att olykan aldrig hade hänt, jag saknar han så otroligt mycket :'/ Men han är den starkaste, han kämpar till 110%!! Och ni familjen kämpar ju me Joakim, allt kommer bli bra en dag. Jag vet de (: hälsa Joakim från mej nästa gång du träffar han. kram på er hela familjen!

2009-02-21 @ 16:01:29
Postat av: Malin

Läser dim blogg jämt nu förtiden, så skönt att höra att han bara blir bättre och bättre . saknar han så mycket nu!

Ni är starka det märks . Hälsa joakim från mig och ge han en stor kram!

2009-02-23 @ 12:53:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0