090228

Hej!

Innan Joakim skadades i olyckan prenumererade (ett nästan helt omöjligt ord att stava till...) vi på Trisslotter. Det slutade vi med direkt. Skälet var att all tur skulle rikta sig till Joakim. Jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag vann pengar på en trisslott och Joakim skulle få bestående men efter olyckan.

Jag vill helt enkelt inte förbruka tur på något annat än Joakim... Löjligt...? Vet inte men så tänker jag i alla fall. När Joakim är återställd ska jag återuppta min prenumeration (också nästan helt omöjligt ord att stava till...) på trisslotter men inte förrän då!   


Idag har Joakim haft en tonårslördag... Han har sovit jättemycket, precis som tonåringar gör när de är lediga. Han hade sovit nästan hela förmiddagen men han var vaken när vi kom så han fick komma upp i sin rullstol och följa med oss till dagrummet men då somnade han direkt i stolen... Han gillar faktiskt att sitt i sin rullstol och sova.

Han sov ungefär en timme. Han hade en t-shirt på sig och vi såg att han började frysa så vi lade över honom en dragkedjetröja han fick av oss i julklapp. Han verkar gilla den i alla fall...


Dagens framsteg:

När Joakim vaknade så märkte han att vi lagt över honom en tröja och han drog och krånglade med tröjan så vi undrade vad han höll på med. Efter en liten stund stoppade han in vänsterarmen i ärmen för han ville helt enkelt ha tröjan på sig "på riktigt". Det som gör det här särskilt märkvärdigt var att han stoppade in armen i rätt ärm! Han vände och vred tröjan och såg till att det var rätt arm i rätt ärm!!!


Idag har han också fått en liten "kallsup"... För när vi hjälpt honom att få på tröjan så gjorde vi vår dagliga tur ner till kiosken för att köpa Coca Cola.

Moster Åsa och Hasse var med på promenaden och Joakim försökte tigga en snus av Hasse. Det är synd om honom för han vill verkligen ha snus! Även om han har nikotinplåster så är det snus han behöver. Eftersom han inte äter mat så är vi rädda att snus kommer att skada magen och då vågar vi helt enkelt inte ge honom den prilla han verkligen behöver.


Coca Cola får vi alla fall ge honom. Idag provade vi hur han skulle fixa det om han fick en pipmugg och dricka själv.

Det klarar han ju aldrig trodde vi men eftersom han förvånat oss tidigare så tänkte vi att han skulle få prova. Han tittade på pipmuggen som jag ställde på bordet som är monterat på rullstolen och funderade lite. När jag berättade för honom att det är Cola i muggen så tog han den efter ett litet tag. Han vände och vred på muggen och tog den till munnen och drack ur pipen!!! Det är faktiskt stort att han förstår så otroligt mycket!

Tyvärr var det lite för stort hål i pipen så det kom lite för mycket på en gång så han satte i halsen och fick en "kallsup" med Coca Cola... Hans grimaser... Joakim tyckte verkligen att det var riktigt vidrigt att få "kallsup" med kolsyrad dryck. Det gör ju ont att få dricka i fel strupe. Jag blev rädd!

Men det avskräckte inte honom (men mig...) för han tog muggen igen och drack lite mer Cola. Jag kan berätta att då var jag mycket mer beredd på hur mycket han tog så jag vaktade Joakim mycket noga när han drack andra gången men då var han så otroligt försiktig och visste att det skulle komma fort ur pipen och då gick det hur bra som helst! Inga problem alls!!!


Är han krigare eller är han krigare...?


I morgon ska vi prova om han kan dricka ur sugrör i stället. Håll tummarna!

Vet ni? Idag har Mikaela gått precis halva graviditeten! Barnet är nu 25 cm. Hon börjar se ut som en riktig mamma nu!
Jag älskar dig, Mikaela!!!
Eftersom de flyttar kan inte Mikaela skriva i sin blogg förrän på måndag.

Hälsningar
Pappa och make i en helt underbar familj


Kommentarer
Postat av: CrimsonAnna

Jag sitter och imponeras och värms när jag läser. Vilken tur att Joakim bor i en familj som tar tillvara krigarandan och inte "duttar bort den"

2009-02-28 @ 21:35:22
URL: http://metalanna.blogspot.com
Postat av: Håkan

Tja brorsan!

Det du skriver är helt otroligt bra.

Fattar inte hur du pallar.

Hälsa Jocke!

2009-03-01 @ 19:31:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0