090701

Hej!

Joakims utskrivning har gjort att nu börjar det hända saker igen... Hoppas att Försäkringskassan inte har hittat till bloggen för då får vi nog inte den hjälp Joakim så väl behöver för att kunna leva ett värdigt liv.


Joakim har varit jättetrött några dagar.

"Pappa jag är jättetrött"

"Fan vad trött jag är"


Tidigare har vi verkligen längtat efter hans trötta dagar för då har vi vetat att det något framsteg på gång. Ofta har det varit ganska stora framsteg efter hans "tröttdagar".

Den här gången har vi trott att hans trötthet berott på värmen och att vi överstimulerat honom nu när han varit hemma. Fel av oss!!!


Hans assistent sa att Joakim rört på tårna på höger fot igår. Bra, tyckte vi. Men vi vet också att Joakim är spastisk så det kan varit det assistenten såg. Men, ingen har sett att han rört tårna förut!


Sen sa assistenten att Joakim hade berättat att han blivit trött i höger ben när han stod upp vid förflyttning... Hmm... Vad kan det bero på? Är det Joakim som är lat och helst vill slippa träningen i samband med förflyttning? Är det något som händer på höger sida?


Det är nog värmen och att han fått mycket stimulans av att vara hemma som gjort honom trött. Det var vi ganska säkra på faktiskt...


Men ack så fel vi har haft!!! Skönt!!!


Idag, när Joakim satt i rullstolen, frågade jag honom om han kunde röra sitt högra ben och då kämpade han och han kämpade och till slut orkade han lyfta benet! Han lyfte höger ben med egen vilja!!!

Ett ben som han i förrgår var mer eller mindre lam i!!! Han lyfte det inte så högt men högt nog för att foten skulle hamna utanför fotstödet när han satte ner foten igen.


Tidigare har krigaren klarat av att böja fingrarna något lite grann på höger hand men det har varit helt omöjligt för honom att sträcka ut fingrarna. Idag så frågade jag honom om han kunde sträcka fingrarna och han tog i allt för kung och fosterland och då såg jag att några av hans fingrar rörde sig mot att sträcka ut sig...


Fattar ni hur stort det här är? Det händer saker på krigarens högra sida!!! Den sida han hittills varit mer eller mindre lam i...


Fortsättningsvis kommer jag aldrig, aldrig någonsin underskatta hans trötta dagar!!!


Joakims högsta önskan är att kunna få köra bil igen. Med det som hänt idag så har krigaren och vår underbara son tagit gigantiska steg mot den drömmen!


För övrigt vill jag tacka Joakims fantastiska assistenter. De gör ett så otroligt jobb med honom! Tack!!!


Hälsningar

Pappa och make i en helt underbar familj


Kommentarer
Postat av: CrimsonAnna

Fortsätt kämpa. Jag blir så imponerad av Joakims styrka. Jag ska aldrig underskatta 19-åriga grabbar igen. Er berättelse behövs för att visa att vilken styrka vi alla har inom oss-jag tror på er

2009-07-02 @ 10:23:27
URL: http://metalanna.blogspot.com
Postat av: Linda

jag är så imponerad av er styrka i joakims tillfrisknande. jag följer bloggen med spänning på nya framsteg och det hjälper mig att försöka ta vara på mer som man annars tyvärr tar som självklara saker. hoppas ni får en fin sommar!

2009-07-03 @ 14:01:58
URL: http://hallonlarv.bloggagratis.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0