090611

Hej!

Blogginläggen blir lite färre nu. Joakim är hemma lite mer och då prioriterar jag honom. Sen har jag börjat jobba mer.


Som ni vet så blir Joakim utskriven från sjukhuset den 24 juni. Helt underbart!!!


Han har ju varit inskriven ett tag, typ sex månader och 3 dagar den dag han blir utskriven.


OM han nu blir utskriven...

  

Myndigheterna skyller på varandra i Hallstahammar... Försäkringskassan har inte tid att ta ställning till frågan förrän tidigast i augusti och säger att Hallstahammars Kommun har ansvaret tills handläggaren på Försäkringskassan tagit sitt slutliga beslut.


FÖRSÄKRINGSKASSAN KAN INTE TA NÅGOT BESLUT FÖRRÄN NÅGON GÅNG I AUGUSTI... för mycket att göra säger de... Hmmm... är Joakim den första som blir utskriven från sjukhuset i Hallstahammars Kommun? Finns det inga rutiner mellan kommun och Försäkringskassa?


Hallstahammars Kommun kan bara bevilja max 20 timmar så länge han är inskriven på sjukhuset... (kommunen hänvisar till en text i lagen som de har ett lösryckt ett stycke ur utan att läsa vidare enligt vår jurist)

När Joakim blir utskriven så tar Försäkringskassan över ansvaret... Men Försäkringskassan kan inte ta beslut förrän efter semestern... Kommunen kan inte ta beslut innan Försäkringskassan tagit beslut... Moment 22... Ingen kan ta beslut och Joakim hamnar emellan... Blir arg... Jättearg...


Kommer Joakim att få bli utskriven den 24 juni?


Jag och Mia och fram för allt Joakim, har längtat så mycket efter detta datum.

DATUMET som Joakim ska bli utsläppt från det han kallar fängelse

DATUMET vi inte ens trodde fanns de första tre veckorna efter skadorna... (då visste vi inte ens om krigaren skulle överleva)

DATUMET som var så avlägset för bara några veckor sedan...

Nu när vi äntligen fått DATUMET så måste vi våndas och strida för att inte våra myndigheter kan samarbeta...


Nu sätter myndigheterna käppar i hjulen. Vilka drabbas?

Hjälp mig med svar...


Vår familj har fyra handläggare på Försäkringskassan för samma problem.

Jag har en handläggare, Mia har en och Joakim har en handläggare som sköter hans handikappsersättning och en som sköter hans LSS-handläggning... FYRA handläggare på ett och samma ärende på Försäkringskassan. Undra på att de inte har tid att utreda Joakims behov förrän i augusti...


Jag och Mia får vitt skilda mottagande av Försäkringskassan. Min handläggare är jättebra medan Mias handläggare jagar henne med blåslampa. Vi har samma läkare, samma diagnos men Mias handläggare jagar på henne jättemycket medan min handläggare ringer vår gemensamma läkare och hör sig för hur det går.

Ska det vara så?



Vi hade möte igår för att planera Joakims utskrivning. Det representanter från kommunen med. Försäkringskassan hade inte tid... Alla ansvariga (samtliga mycket upptagna människor) på sjukhuset var med. Vi var säkert upp mot 10 personer på mötet. Alla hade tagit sig tid men inte Försäkringskassan...


Jag kräver inte att alla ska släppa allt de har för händerna för att hjälpa Joakim.

Det jag undrar över är om Joakim är deras första ärende, är Joakim den första i Hallstahammars Kommun som blir utskriven från sjukhus som behöver LSS-hjälp?


Det blev mycket klagomål i bloggen idag... Ledsen för det...


Nu till det roliga:


På lördag kommer det en familj till oss som har gått igenom en resa som liknar Joakims men de har haft ännu jobbigare. Vi är så glada över att vi fått kontakt med dem!


Idag gjorde Joakim en sak som ingen trodde han skulle göra. Varken vi som föräldrar eller hans personal på sjukhuset.

Han rullade in till sitt rum med rullstolen och försökte lägga sig i sängen själv... Det hade ju kunna sluta med en katastrof där han riskerade att bryta ben, armar, få nya hjärnskador om han trillat... Men, han testade själv! Han är en krigare!

Han vill klara sig så mycket det bara går utan hjälp. Frågar vi krigaren så behövde han ingen hjälp...


En negativ sak, Joakim saknar insikt om hur mycket han förstår om sin skada. Att han inte klarar av saker som han fixade innan skadan.


Oavsett vad myndigheterna säger så ska Joakim skrivas ut den 24 juni!!!


Då måste myndigheterna ha kommit överens om vem som har ansvaret! JAG VIKER MIG INTE EN SEKUND I DEN FRÅGAN! Myndigheterna ska aldrig någonsin kunna stjälpa det. Vår krigare ska få kunna komma hem, så är det bara!!!


Hälsningar

Pappa och make i en helt underbar familj


Kommentarer
Postat av: CrimsonAnna

Fortsätt kämpa. Jag är bakom er-det vet ni!

2009-06-11 @ 22:10:08
URL: http://metalanna.blogspot.com
Postat av: Lena S

Stå på er! Hallstakommun i ett nötskal, blir lika trött på de jag som försöker få hem de gamla med rätt hjälp... Idag måste man tyvärr vara frisk för att vara sjuk, det är det som är det sjuka, fortsätt och kämpa! Det är klart att grabben ska komma hem den 24/6!

2009-06-12 @ 15:08:03
Postat av: Håkan

Stå på dig brorsan för jag vet att du fixar detta också, som så mycket annat.Du/Ni ha har mitt fulla stöd.

//Lillbrorsan

2009-06-14 @ 11:02:02
Postat av: Lene

Alltid ska det vara något när det gäller komunen! Jag hoppas att de plockar fram det sunda förnuftet och hjälper er snarast! Jag håller tummarna för er allihoppa! Stå på er!

2009-06-15 @ 03:51:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0