090310

Hej!



Tänk vilka underbara människor det finns... Vi har fått mejl från en familj som nyss kommit hem från Thailand. Gissa vad de gjort? De har vänt upp och ner på Phuket, Kata och Karon för att hitta en liknande keps Joakim hade som älsklingskeps... Alltså, hur stort är inte det? De har använt en del av sin egen semester för att hjälpa Joakim!!! Det är ju helt otroligt!!!

Tyvärr var det omöjligt att hitta en liknande keps så de köpte en keps som de gillade. I morgon ska jag träffa dem och vi ska ta med oss kepan till Joakim för att se om han också gillar den. Jag har sett den på bild och jag tyckte också den var skitsnygg!


Efter det som hänt med Joakim och allt stöd vi fått i vår kamp för att han ska komma tillbaka till ett normalt liv så har vi märkt att det finns så otroligt många underbara människor som är beredda att hjälpa till. Det gör mig så glad att det är omöjligt att beskriva!!!


Polisen ringde idag. Det är alltid lite jobbigt att höra "Hej, det är från Polisen..." när man svarar i telefon... Första tanken är: "Var är Mikaela?" Andra tanken är: "Vad har jag gjort?" Jag visste ju att Mia var hemma så henne hade jag koll på så jag slapp oroa mig för henne i alla fall.

De ville höra hur det går för Joakim. Just den här polisen har ringt några gånger för att höra hur det går för grabben. Han har också hört massa felaktiga rykten och ville veta själv hur det går för grabben.


Sen hade han ett ärende också. De har konstaterat att det inte finns någon anledning att misstänka något brott över huvud taget.

Skönt att det är konstaterat!!!


Ingen rattfylla (som det ryktats om fast vi visste att det ryktet var fel)

Ingen vårdslöshet i trafik (som det ryktats om fast vi visste att det ryktet var fel)

Ingen fortkörning (som det ryktats om fast vi visste att det ryktet var fel)

Ingen annan brottslighet (som det ryktats om fast vi visste att det ryktet var fel)

Det enda var att han inte hade bälte på sig (det visste vi) men det kommer de inte att straffa honom för. Han har blivit nog straffad ändå för den dumheten.


Det som var lite jobbigt att höra var att när de åkte av vägen så hade Joakim kämpat och skyndat sig för att försöka få på sig bältet men att han drog i bältet för fort så det låste sig... Tänk vilken panik han måste haft... Stackars pojk...


Joakim hade otur att få sladd på extremt halt väglag som var mycket förrädiskt. Det var frusen vägbana som det regnat på och halare än så blir det inte. Som ovan bilförare så trodde Joakim säkert att det regnade och hade inte koll på att utetemperaturen var runt nollgradigt. Han hade spritt nya dubbdäck på bilen.

Han brukar ha bälte på sig. Det vet jag för jag har åkt mycket med honom och jag har frågat hans kompisar om det. Ett troligt skäl att han var obältad var att han letat efter en skiva eller någonting i handskfacket och tillfälligt tagit av sig bältet för att nå.

Polisen kommer inte att göra något ärende av olyckan.

Skönt att det är konstaterat!!!


Vi fick bilder som polisen tagit på olycksplatsen. Jag har sett bilder på bilen tidigare... Men jag blev än mer övertygad om att det är ett rent under att någon över huvud taget tagit sig ur den bilen med livet i behåll.

Tack gode gud att det gick så bra som det gjorde!!! Tack gode gud att de andra två pojkarna tillsammans hade så otroligt stor sinnesnärvaro och kunde rädda livet på vår underbara son!!! Tack gode gud att ni finns, ni som var med på olyckan!!!



Dagens framsteg:

Nummer 1

MAT!!! Idag har grabben äntligen fått prova att äta mat. Puréad (mosad) Pytt i panna. Han spottade ut skiten... Det skulle jag också gjort... Det ser inte gått ut och eftersom han inte är så himla förtjust i Pytt i panna sen förut så förstår jag honom. Sen glömde vi bort att berätta att han absolut måste ha ketchup om det ska gå ner så hade de provat med rödbetor som han verkligen hatar... Det är inte lätt att hitta maträtter som passar att göra puré av men vi kommer att fortsätta att prova oss fram.

Men idag han har käkat massor med fil och kräm så idag fick han en påse välling mindre och det är ju definitivt ett steg i riktning mot att slippa få välling via sondmatning!!! Normalt så får han fyra påsar välling på en halvliter styck. Däri finns allt han behöver.

Pizza (helst Calzone med extra ost på Milano), hamburgertallrik, pannkaka är tydligen maträtter som är svåra att göra god puré av. Jag skulle tro att han skulle gilla pannkaka som puré för han verkligen älskar pannkakor med jordgubbssylt!!!

Men nu är Joakim på väg mot MAT genom munnen!!! Snart slipper han den sista slang han har, sondmatningen!!!

Tydligen så har de inte så ofta pasta på menyn så nu ska jag göra pappas spagetti och köttfärssås och lasagne till honom och ta med i morgon. Det får ta hela natten och det skulle behövas för nu måste Joakim få god mat!!!

De har en maskin på avdelningen som kan göra puré som är anpassad till honom.


Nummer 2

Mikaela ringde till Mia när vi var hos Joakim idag. Mikaela ville prata med Joakim så Mia skulle hålla luren vid örat så han kunde lyssna på Mikaela då tog han telefonen av henne och höll i den själv! Sen satt han och lyssnade på vad hon hade att säga, han tappade den en gång och lyfte upp luren och lade den rätt vid örat direkt!!! Förut har vi hållit i telefonen när han skulle lyssna.


Nummer 3

Äntligen Center igen!!! Idag gav vi honom lite Center (hoppas inte logopeden läser bloggen...) och han tyckte det var jättegott. Vi gav honom små bitar av Center, förut har vi bara gett honom av det "goda kletet" inuti, men idag fick han små bitar med skalet av choklad och det "goda kletet" inuti. Han tuggade i sig godsaken som om han aldrig gjort annat förut. Det var ju det jag visste!!! Det är klart att han kan svälja rätt!!! Det har vi vetat sen långt tillbaka.

När det fastnade i gommen så tog han fingret och petade sig i munnen så han fick loss det.

För att skölja ner Centern så fick han Coca Cola. För honom är den kombinationen Kärlek med stort K!!!


Jösses vilken lång blogg det blev idag... Det blir så ibland.


Nu ska jag börja laga mat till min älskade son!


Är inte Joakim helt otroligt fantastisk???

Hälsningar
Pappa och make i en helt underbar familj


Kommentarer
Postat av: Anonym

Man blir så glad av att se att det går framåt för Joakim. Hoppas så starkt att det ska bli så bra som möjligt, att han ska få återkomma till sitt vanliga liv. Önskar er och han all lycka och jag längtar så enormt efter honom.

2009-03-10 @ 21:32:00
Postat av: Anonym

Det var postat att Madde

2009-03-10 @ 21:32:43
Postat av: Sebastian Andersson

Föstår att han spotta ut pyttepannan :p , du och jag snacka om att det va ju en "tråkig" mat, men center och cola går nästan före maten tror jag ;), härligt att se att det går jätte bra framåt.

Han kommer alltid att ha sin kusin vid sin sida!<3



föresten hur gick det med kallsongerna?;), förstår att du inte vill skriva om det för att du inte kunde ha dom?:D



/sebastian

2009-03-10 @ 23:02:46
Postat av: Sebastian Andersson

Föstår att han spotta ut pyttepannan :p , du och jag snacka om att det va ju en "tråkig" mat, men center och cola går nästan före maten tror jag ;), härligt att se att det går jätte bra framåt.

Han kommer alltid att ha sin kusin vid sin sida!<3



föresten hur gick det med kallsongerna?;), förstår att du inte vill skriva om det för att du inte kunde ha dom?:D



/sebastian

2009-03-10 @ 23:06:28
Postat av: CrimsonAnna

Du är en hjälte som fixar god mat till grabben:) Härligt med tre framsteg på en dag. Tror det hjälper Joakim att få mat som smakar så man känner igen det.

2009-03-11 @ 09:12:56
URL: http://metalanna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0