090527

Hej!

I morgon blir det en intressant dag.


Tre saker för grabben (och oss...) att se fram emot:


För det första får Joakim komma hem i morgon och det är nog det viktigaste för honom...


Men vi börjar Joakims dag med att vi har ett rehabiliteringsmöte. Där är hela Joakims vårdteam samlat och vi har möjlighet att ställa frågor och även berätta om de framsteg Joakim gör som inte personalen ser. Det kan till exempel vara framsteg han gör när han är hemma.

Där kommer vi också att planera för Joakims vård inför den närmaste tiden där Joakim hjälper till med att sätta upp delmål för att framöver nå Joakims slutmål, ATT KOMMA HEM FÖR ALLTID!


Rehabmötena är jättebra. Både för oss och för Joakim.


Efter rehabmötet är det lunch på sjukhuset för krigaren. När han ätit så ska vi vänta in hans ansvariga sjuksköterska som tyvärr inte kunde närvara på hans rehabmöte. Vi ska gå igenom ett helgschema jag och Mia har tagit fram åt Joakim. Det är viktigt att hon får veta hur vi tänkt när vi strukturerat upp helgerna.

Vi har schemalagt i princip hela hans dagar när han är hemma för att han ska få struktur på sin tillvaro och vi tror (är faktiskt ganska säkra på...) att det kommer hjälpa honom att få bättre kontroll över sitt närminne.


Joakim har i praktiken inget närminne i dagsläget. Om jag frågar honom om han ätit en kvart efter maten så säger han: "eeeh nej" men sen känner han att han är mätt och då säger han: "eeeh ja"... Men när jag frågar vad han ätit så minns han inte det.


På schemat finns säkert saker som måste förändras och det finns säkert saker som ska förbättras. Det schema vi tagit fram kan även personalen på sjukhuset dra nytta av. Det kan finnas saker på schemat som inte de har tänkt på.

Om det faller väl ut kanske personalen kan använda vårt helgschema även under tiden han är på sjukhuset.


Fördelen med ett schema är att Joakim som har så allvarliga skallskador inte kan ta in och lagra ny information. Då kan han använda schemat till att gå tillbaka och se vad han gjort under helgen och när det var. Han kan se när han ätit och vad det var för mat, vilka besök han haft, vilka besök som kommer i morgon.

Han kan bocka av dag för dag på schemat så han ser att tiden går.


Det är också en brist han har fått efter sina skador, han har jättesvårt med tidsbegrepp. Joakim kan veckodagarna (han kan dagsföljden; måndag, tisdag, onsdag och så vidare) och han kan klockan. Problemet är att han har dålig koll på hur vad tid är, tidsbegreppet är förändrat.

För honom är tid en evighet. Den står still även om han ser att klockan går. Den går helt enkelt för sakta för honom, Joakim vill att tid ska vara snabbare!


Med hjälp av vårt schema kan han bocka av tid så han vet att nu har måndagen "försvunnit" när han lägger sig på måndagkväll och det innebär att det är en dag mindre tills han får komma hem.

Joakim kan titta tillbaka på måndagens schema vad han gjort.

På tisdagens schema ser han vad han har att vänta. Till exempel träning, vilken typ av träning krigaren ska förbereda sig på, vilka kommer på besök, vad han ska äta. När han ätit kan han gå tillbaka på schemat och se vad han ätit.

Sen "försvinner" tisdagen också. Med "försvinner" menar jag att den dagen "kryssas" över men aktiviteterna som hänt under dagen är kvar så han kan gå tillbaka och titta vad som hänt under veckan.


Joakim har toktråkigt på sjukan nu... varje dag är en pina för honom...

Besökstiderna är mellan 11.00 och 20.00 när han är på sjukan. När han är hemma finns det inga besökstider, kolla med oss att vi är hemma. Joakims kompisar är alltid välkomna hos oss!


Jag har beställt biljetter till ett Stockholmsderby i fotboll till i morgon. Vi ska åka och se Gnaget (AIK) förlora över Bajen (Hammarby)... Ni som följt bloggen från början känner till att jag är Bajare och Joakim är Gnagare. Till råga på allt så har vi lyckats hitta en assistent som också är Gnagare. Gissa om jag kommer att ha en angenäm resa hem i morgon när Hammarby vunnit stort över Gnaget!

Det blir mycket värre för mig om AIK vinner, vågar inte ens tänka på hur jobbigt det kommer att bli... Men eftersom det är jag som kör så får de vara snälla annars får de ju gå hem...

Oavsett hur matchen slutar är jag ganska säker på att vi kommer att ha haft roligt!


Jag är inte så inbiten fantast som Joakim och Tobbe (Joakims assistent) men det är ju lite kul att retas...


Tre positiva saker för Joakim:


•1.       Han ska åka hem i morgon!

•2.       Hans rehabplan kommer att utvecklas!

•3.       AIK får stryk av Hammarby! (Hmm... det är nog mitt önsketänkande...)


Ärligt, jag tror tyvärr att det är jag som kommer att få en jobbig hemresa med två lyckliga Gnagare i bilen...

Hälsningar
Pappa och make i en helt underbar familj


Kommentarer
Postat av: Håkan

Absolut kommer Bajen vinna.

Om inte ring mig för tröst om dom blir för jobbiga.

MVH

Lillbrorsan

2009-05-28 @ 18:20:59
Postat av: sandra

jocke är en krigare <3 /nicklas (bark) syster

2009-06-14 @ 22:35:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0